Thursday, 23 October 2014 / TRUTH-OUT.ORG

Amid the Murdoch Scandal, There Is the Acrid Smell of Business as Usual

Thursday, 21 July 2011 08:31 By John Pilger, Truthout | News Analysis
Amid the Murdoch Scandal There Is the Acrid Smell of Business as Usual

Rupert Murdoch, chairman and chief execuive of News Corp., during an interview in his office in New York on Thursday, May 3, 2007. (Photo: James Estrin / The New York Times)

In "Scoop," Evelyn Waugh's brilliant satire on the press, there is the moment when Lord Copper, owner of the Daily Beast, meets his new special war correspondent, William Boot, in truth, an authority on wild flowers and birdsong. A confused Boot is brought to his lordship's presence by Mr. Salter, The Beast's foreign editor.

"Is Mr. Boot all set for his trip?"

"Up to a point, Lord Copper."

Copper briefed Boot as follows: "A few sharp victories, some conspicuous acts of personal bravery on the Patriot side and a colorful entry into the capital. That is The Beast policy for the war ... We shall expect the first victory about the middle of July."

Rupert Murdoch is a 21st century Lord Copper. The amusing gentility is missing; the absurdity of his power is the same. The Daily Beast wanted victories; it got them. The Sun wanted dead Argies; Gotcha! Of the bloodbath in Iraq, Murdoch said, "There is going to be collateral damage. And if you really want to be brutal about it, better we get it done now ..." The Times, the Sunday Times, Fox got it done.

Long before it was possible to hack phones, Murdoch was waging a war on journalism, truth, humanity and succeeded because he knew how to exploit a system that welcomed his rapacious devotion to the "free market." Murdoch may be more extreme in his methods, but he is no different in kind from many of those now lining up to condemn him who are his beneficiaries, mimics, collaborators, apologists.

As former Prime Minister Gordon Brown turns on his former master, accusing him of running a "criminal-media nexus," watch the palpable discomfort in the new, cozy parliamentary-media consensus. "We must not be backward-looking," said one Labour member of Parliament. Those parliamentarians caught last year with both hands in the Westminster till, who did nothing to stop the killing of hundreds of thousands of people in Iraq and stood and cheered the war criminal responsible, are now "united" behind the "calm" figure of opposition leader Ed Miliband. There is an acrid smell of business as usual.

Certainly, there is no "revolution," as reported in The Guardian UK, which compared the "fall" of Murdoch with that of the tyrant Nicolae Ceausescu in Romania in 1989. The overexcitement is understandable; Nick Davies' scoop is a great one. The truth is, Britain's system of elite monopoly control of the media rests not on Murdoch's News International alone, but on the Mail and The Guardian UK and the BBC, perhaps the most influential of all. All share a corporate monoculture that sets the agenda of the "news," defines acceptable politics as maintaining the fiction of distinctive parties, normalizes unpopular wars and guards the limits of "free speech." This will only be strengthened by the allusion that a "bad apple" has been "rooted out."

Click here to get Truthout stories like this one sent straight to your inbox, 365 days a year.

When the Financial Times complained last September that the BSkyB takeover would give Murdoch a media dominance in Britain, the media commentator, Roy Greenslade, came to his rescue. "Surely," he wrote, "Britain's leading business newspaper should be applauding an entrepreneur who has achieved so much from uncompromising beginnings?" Murdoch's political control was a myth spread by "naïve commentators." Noting his own "idealism" about journalism, he made no mention of his history at the Sun and later as Robert Maxwell's Daily Mirror editor responsible for the shameful smear that the miners' leader Arthur Scargill was corrupt. (To his credit, he apologized in 2002). Greenslade is now a professor of journalism at City University, London. In his Guardian UK blog of 17 July, he caught the breeze and proposed that Murdoch explain "the climate you created."

How many of the political and media chorus now calling for Murdoch's head remained silent over the years as his papers repeatedly attacked the most vulnerable in society? Impoverished single mothers have been a favorite target of tax-avoiding News International. Who in the so-called media village demanded the sacking of Sun editor Kelvin MacKenzie, following his attacks on the dead and dying of the Hillsborough football stadium tragedy? This was an episode as debased as the hacking of Milly Dowler's phone, yet MacKenzie has been frequently feted on the BBC and in the liberal press as the "witty" tabloid genius who "understands the ordinary punter." Such vicarious middle-class flirtation with Wapping life is matched by admiration for the successful Murdoch "marketing model."

In Andrew Neil's 470-page book, "Full Disclosure," the former editor of Murdoch's Sunday Times devotes fewer than 30 words to the scurrilous and destructive smear campaign he and his Wapping colleagues waged against the broadcasters who made the 1988 Thames Television current affairs program, "Death on the Rock." This landmark, fully vindicated investigation, lifted a veil on the British secret state and revealed its ruthlessness under Margaret Thatcher, a Murdoch confidante. Thereafter, Thames Television was doomed. Yet, Andrew Neil has his own BBC program and his views are sought after across the liberal media.

On 13 July, The Guardian UK editorialized about "the kowtowing of the political class to the Murdochs." This is all too true. Kowtowing is an ancient ritual, often performed by those whose pacts with power are not immediately obvious, but no less sulphuric. Tony Blair, soaked in the blood of an entire human society, was once regarded almost mystically at the liberal Guardian UK and Observer as the prime minister who, wrote Hugo Young, "wants to create a world none of us have known [where] the mind might range in search of a better Britain ..." He was in perfect harmony with the chorus over at Murdoch's Wapping. "Mr. Blair," said the Sun, "has vision, he has purpose and he speaks our language on morality and family life." Plus ca change.

This article may not be republished without specific permission of the author.

John Pilger

John Pilger is an Australian-born, London-based journalist, filmmaker and author. For his foreign and war reporting, ranging from Vietnam and Cambodia to the Middle East, he has twice won Britain's highest award for journalism. For his documentary films, he won a British Academy Award and an American Emmy. In 2009, he was awarded Australia's human rights prize, the Sydney Peace Prize. John Pilger's films can be viewed on his website.


Hide Comments

blog comments powered by Disqus
GET DAILY TRUTHOUT UPDATES

FOLLOW togtorsstottofb


Error
  • JUser: :_load: Unable to load user with ID: 54

Amid the Murdoch Scandal, There Is the Acrid Smell of Business as Usual

Thursday, 21 July 2011 08:31 By John Pilger, Truthout | News Analysis
Amid the Murdoch Scandal There Is the Acrid Smell of Business as Usual

Rupert Murdoch, chairman and chief execuive of News Corp., during an interview in his office in New York on Thursday, May 3, 2007. (Photo: James Estrin / The New York Times)

In "Scoop," Evelyn Waugh's brilliant satire on the press, there is the moment when Lord Copper, owner of the Daily Beast, meets his new special war correspondent, William Boot, in truth, an authority on wild flowers and birdsong. A confused Boot is brought to his lordship's presence by Mr. Salter, The Beast's foreign editor.

"Is Mr. Boot all set for his trip?"

"Up to a point, Lord Copper."

Copper briefed Boot as follows: "A few sharp victories, some conspicuous acts of personal bravery on the Patriot side and a colorful entry into the capital. That is The Beast policy for the war ... We shall expect the first victory about the middle of July."

Rupert Murdoch is a 21st century Lord Copper. The amusing gentility is missing; the absurdity of his power is the same. The Daily Beast wanted victories; it got them. The Sun wanted dead Argies; Gotcha! Of the bloodbath in Iraq, Murdoch said, "There is going to be collateral damage. And if you really want to be brutal about it, better we get it done now ..." The Times, the Sunday Times, Fox got it done.

Long before it was possible to hack phones, Murdoch was waging a war on journalism, truth, humanity and succeeded because he knew how to exploit a system that welcomed his rapacious devotion to the "free market." Murdoch may be more extreme in his methods, but he is no different in kind from many of those now lining up to condemn him who are his beneficiaries, mimics, collaborators, apologists.

As former Prime Minister Gordon Brown turns on his former master, accusing him of running a "criminal-media nexus," watch the palpable discomfort in the new, cozy parliamentary-media consensus. "We must not be backward-looking," said one Labour member of Parliament. Those parliamentarians caught last year with both hands in the Westminster till, who did nothing to stop the killing of hundreds of thousands of people in Iraq and stood and cheered the war criminal responsible, are now "united" behind the "calm" figure of opposition leader Ed Miliband. There is an acrid smell of business as usual.

Certainly, there is no "revolution," as reported in The Guardian UK, which compared the "fall" of Murdoch with that of the tyrant Nicolae Ceausescu in Romania in 1989. The overexcitement is understandable; Nick Davies' scoop is a great one. The truth is, Britain's system of elite monopoly control of the media rests not on Murdoch's News International alone, but on the Mail and The Guardian UK and the BBC, perhaps the most influential of all. All share a corporate monoculture that sets the agenda of the "news," defines acceptable politics as maintaining the fiction of distinctive parties, normalizes unpopular wars and guards the limits of "free speech." This will only be strengthened by the allusion that a "bad apple" has been "rooted out."

Click here to get Truthout stories like this one sent straight to your inbox, 365 days a year.

When the Financial Times complained last September that the BSkyB takeover would give Murdoch a media dominance in Britain, the media commentator, Roy Greenslade, came to his rescue. "Surely," he wrote, "Britain's leading business newspaper should be applauding an entrepreneur who has achieved so much from uncompromising beginnings?" Murdoch's political control was a myth spread by "naïve commentators." Noting his own "idealism" about journalism, he made no mention of his history at the Sun and later as Robert Maxwell's Daily Mirror editor responsible for the shameful smear that the miners' leader Arthur Scargill was corrupt. (To his credit, he apologized in 2002). Greenslade is now a professor of journalism at City University, London. In his Guardian UK blog of 17 July, he caught the breeze and proposed that Murdoch explain "the climate you created."

How many of the political and media chorus now calling for Murdoch's head remained silent over the years as his papers repeatedly attacked the most vulnerable in society? Impoverished single mothers have been a favorite target of tax-avoiding News International. Who in the so-called media village demanded the sacking of Sun editor Kelvin MacKenzie, following his attacks on the dead and dying of the Hillsborough football stadium tragedy? This was an episode as debased as the hacking of Milly Dowler's phone, yet MacKenzie has been frequently feted on the BBC and in the liberal press as the "witty" tabloid genius who "understands the ordinary punter." Such vicarious middle-class flirtation with Wapping life is matched by admiration for the successful Murdoch "marketing model."

In Andrew Neil's 470-page book, "Full Disclosure," the former editor of Murdoch's Sunday Times devotes fewer than 30 words to the scurrilous and destructive smear campaign he and his Wapping colleagues waged against the broadcasters who made the 1988 Thames Television current affairs program, "Death on the Rock." This landmark, fully vindicated investigation, lifted a veil on the British secret state and revealed its ruthlessness under Margaret Thatcher, a Murdoch confidante. Thereafter, Thames Television was doomed. Yet, Andrew Neil has his own BBC program and his views are sought after across the liberal media.

On 13 July, The Guardian UK editorialized about "the kowtowing of the political class to the Murdochs." This is all too true. Kowtowing is an ancient ritual, often performed by those whose pacts with power are not immediately obvious, but no less sulphuric. Tony Blair, soaked in the blood of an entire human society, was once regarded almost mystically at the liberal Guardian UK and Observer as the prime minister who, wrote Hugo Young, "wants to create a world none of us have known [where] the mind might range in search of a better Britain ..." He was in perfect harmony with the chorus over at Murdoch's Wapping. "Mr. Blair," said the Sun, "has vision, he has purpose and he speaks our language on morality and family life." Plus ca change.

This article may not be republished without specific permission of the author.

John Pilger

John Pilger is an Australian-born, London-based journalist, filmmaker and author. For his foreign and war reporting, ranging from Vietnam and Cambodia to the Middle East, he has twice won Britain's highest award for journalism. For his documentary films, he won a British Academy Award and an American Emmy. In 2009, he was awarded Australia's human rights prize, the Sydney Peace Prize. John Pilger's films can be viewed on his website.


Hide Comments

blog comments powered by Disqus